“Przeciskając się przez ciasny przesmyk wąskiej doliny, napotykacie przed sobą Śmierć.
Ostry deszcz zagłusza echo ludzkiego szlochu. Po skalistych ścianach rozlega się krzyk, a po kamienistym podłożu spływa strumień wody, która nabiera objętości i prędkości. Wasz instynkt przetrwania jest silniejszy od emocji, które wasze plemię teraz odczuwa. Zaczynacie wspinać się po stromej ścianie, widząc przed wami wasze schronienie — Grotę. Zanurzacie się powoli w ciemność, szum napierającego strumienia powoli cichnie, a ryk burzy staje się szeptem. Idziecie w ciemności, jeden za drugim, trzymając się za ramię, aż w końcu poza biciem własnych serc, słyszycie tylko Szlochające Echo.”
Grupa prehistorycznego plemienia przemierza wąwóz na terenie dzisiejszych gór Świętokrzyskich. Uciekają przed burzą, która zaczęła zalewać przesmyk i ich jedynym sposobem na ocalenie jest wspinaczka w głąb ciemnej groty.
Grota jest opowieścią o naturze ludzkich uczuć i emocji, otoczona immersyjną ciemnością i ogrzewana ciepłem ogniska domowego.
Przebieg wydarzeń gry ma wpływ na larp Grota II.