壁に耳あり、障子に目あり
Kabe ni mimi ari, shoji ni me ari.
(dosł. Ściany mają uszy, drzwi mają oczy.)
“W Japonii jest takie stare powiedzenie, że nie może pod jednym niebem żyć mężczyzna wraz z zabójcą ojca, matki, pana lub starszego brata. Jeżeli mężczyzna chce zabić takiego mordercę, musi najpierw zawiadomić o tym Hyōjōsho i określić, w ciągu ilu dni i miesięcy spodziewa się swój zamiar wykonać, musi to być bowiem wciągnięte do rejestru urzędu. Jeżeli zabije mordercę bez takiego uprzedzenia, sam będzie traktowany jako zwykły morderca.”
44 Roninów to opowieść o honorze, lojalności i zemście.
Inspiracją do powstania tej gry jest historia jednej z najsłynniejszych wendet z czasów feudalnej Japonii, znana jako Incydent w Akō ery Genroku. Gracze wcielą się w role podróżnych, których drogi skrzyżowały się w małej gospodzie. Przed nimi długi wieczór, podczas którego nieznajomy może stać się sojusznikiem, a przyjaciel — najgorszym wrogiem…
Czy odważysz się wstąpić w jej progi i wypić z pozostałymi czarkę sake?
Incydent w Akō (źródło: Wikipedia)
W 1701 roku Japonią rządził z Edo siogun Tsunayoshi Tokugawa. Cesarz przebywał w stolicy – Kioto. Raz w roku cesarz wysyłał do sioguna wizytatora, którego należało ugościć z należytym mu szacunkiem. W 1701 roku Tsunayoshi wyznaczył do tego dwóch książąt. Jednym z nich był Naganori Asano z hanu Akō, nieobeznany z dworską etykietą dyplomatyczną. Miał mu w tym pomóc mistrz ceremoniału Yoshinaka Kira, jednak złośliwie naraził Asano na kompromitację. Młody Naganori złamał zasadę niedobywania broni na dworze sioguna i drasnął mieczem Kirę. Za to został skazany na seppuku.
Po śmierci Asano jego majątek został skonfiskowany. Trzystu jego samurajów zostało rōninami. Jeden z nich, Kuranosuke Ōishi (właśc. Yoshio Ōishi), zaplanował zemstę. W tym celu bezpańscy samurajowie pozornie wiedli beztroski tryb życia, aby zmylić czujność Kiry. W ukryciu zaś Ōishi wraz z czterdziestoma sześcioma najwierniejszymi rōninami gromadził broń. Dnia 14 grudnia 1702 roku (30 stycznia 1703 roku) jego drużyna wdarła się na teren chronionej posiadłości Kiry. Przywódca osobiście dokonał zemsty na sprawcy śmierci swego pana. Głowa Kiry w procesji została zaniesiona na grób Asano do świątyni Sengaku-ji
Wiemy, że trudno znaleźć stroje, które oddają realia historycznej Japoniii. Nie jest to konieczne, aby wziąć udział w grze. Będzie nam bardzo miło, jeśli uda wam się znaleźć jakiś chociaż detale, które w jakiś sposób będą nawiązywać do tego okresu. Poza tym — ubierzcie się w neutralne, ciemne (najlepiej czarne) stroje pozbawione napisów. To wystarczy 🙂