Pierwszy zestaw gier, w które zagracie na BlackBox Summer Week 2022, opublikowaliśmy w lutym, kolejny update miał miejsce w czerwcu. Dziś dodajemy do tego zestawu koleje kilkanaście larpów. Prawdopodobnie do programu dojdzie jeszcze kilka scenariuszy, ale nie chcieliśmy dłużej zwlekać z dzieleniem się z wami programem 🙂 Potraktujecie go więc jako wersję 1.0 obejmującą ok. 90% gier, w które będziecie mogli zagrać tego lata podczas festiwalu.
My, orgowie, zaczynamy teraz rozwiązywać naszą ulubioną łamigłówkę: układanie tych 34 gier w kalendarzu. W ciągu najbliższych dni odezwiemy się do Autorów/Autorek i Prowadzących z propozycją harmonogramu. Mamy nadzieję, że opublikujemy go w ciągu kilkunastu najbliższych dni.
Tymczasem: zapraszamy do lektury!
#Nagrodzone
Od samego początku staramy się w prezentować na blackboxowej scenie gry docenione w polskich i zagranicznych konkursach. Na tegoroczną odsłonę Summer Week przygotowaliśmy dla Was trzy takie gry.
- Birdman - larpowa adaptacja oskarowego filmu, która przyniosła jej autorowi, Jakubowi Barańskiemu Złotą Maskę za najlepszy scenariusz w roku 2015. Emocjonalna i głęboka gra, która zabiera graczy w trwającą 7 dni podróż zwieńczoną premierą przedstawienia… I rozwiązaniem problemów, którymi nasączone są relacje bohaterów.
- Lewiatan - scenariusz Artura Woźniaka zdobył nagrodę Grand Prix podczas Złotych Masek 2016. To osadzona w realiach Wojen Napoleońskich opowieść o brytyjskim okręcie wojennym, którego załoga w przededniu Bitwy pod Trafalgarem zostaje postawiona przed sądem wojskowym. Jest to gra o obowiązku, posłuszeństwie, miłości do ojczyzny, okrucieństwie i… Dumie.
- Metoda Profesora Kamihary — larp inspirowany powieścią Kazuo Ishiguro “Nie opuszczaj mnie”, dzięki któremu Katarzyna Górska i Piotr Milewski zdobyli Złotą Maskę za najlepszy scenariusz w roku 2014. Ten dystopijny dramat zadaje pytania o naturę człowieczeństwa w sposób równie bezpośredni co brutalny.
#Premiera
W BlackBoxie stawiamy raczej na sprawdzone scenariusze — ale to nie znaczy, że boimy się premier. Wręcz przeciwnie! Pierwsze odsłony larpów niosą ze sobą jedyny w swoim rodzaju dreszczyk emocji. Oto propozycje zgłoszone nam do tej pory.
- Czysty Spirytus, Królowo! - nie wiemy, dlaczego dopiero teraz ktoś zdecydował się na larpową Adaptację Mistrza i Małgorzaty. Freeform Doroty Chmielewskiej to jedna z gier, na którą (w każdym razie my orgowie) najbardziej czekamy! #TeamBehemot
- Poczekalnia - sen i śmierć, Hypnos i Thanatos, czyli zabawa konceptem snu i śmierci — gdzie dokładnie przebiega między nimi granica? To także larp o odpowiedzialności — czasem uświadomionej, czasem mniej. Pytania zadaje Maria Kozak, ubrała zaś je w zgrabny larp kameralny dla 10 osób.
- Duszno Ci? — od Patrycji Poźlewicz, gra o kobietach, dla kobiet (choć dopuszczalny jest crossplay), w której świat wikińskich wierzeń zderza się codziennością. Jego główną osią jest moralność i osobisty rozwój, przemiana postaci. Watki larpu będą zahaczały będą o kobietce tematy i kobiecą perspektywę na społeczność, wiarę, seks, życie.
- Hostel Czarna Dziura — Maria Kozak przygotowała jeepform o sekretach tak mrocznych, jak kosmiczny fenomen w tytule. Gra w konwencji „play to lose” oraz „play for trouble”, która w zależności od decyzji graczy może skręcić w stronę komedii, tragedii albo obyczajowego dramatu. #jeepformynieumarły!
- Szkarłatny Karnawał - larp w świecie Wampira: Maskarady przygotował kwartet młodych, trójmiejskich autorek (Laura Piecha, Misza Man, Ksenia Golińska, Karolina Formella), którym BB3C bardzo kibicuje. Bal maskowy, ważne decyzje i występ cyrku to koktajl znanych motywów, w którym każda osoba grająca w larpy powinna znaleźć coś dla siebie.
- Syberyjska Gorączka — szamani z Tajgi i uciekinierzy z Gułagu zaludniają grę Doroty Chmielewskiej, która powstała podczas jednej z sesji kreatywnych plenerów larpopisarskich Hardkon Larpers’ Retreat. Realizma magiczny to konwencja, dzięki której to spotkanie jest nie tyle możliwe, co niezwykłe. Co z niego wyniknie? Z jakimi emocjami przyjdzie mierzyć się Szamanowi, gdy rozpoczynie magiczny rytuał?
- Twój głos — eksperymentalny larp, który nosi na sobie wyraźny ślad pandemicznych doświadczeń transformowanych w inspirację. Ksenia Golińska zaprasza na grę z zamkniętymi oczyma, by bardziej skupić się na emocjach i przemyśleniach odgrywanej postaci. #lubimyeksperymenty!
- Noc komety - na opowieść o Strażnikach Świata, adeptach Mocy, która daje możliwość zatrzymania nieszczęśliwych wypadków, kataklizmów, zdarzeń wojennych zapraszamy do Doroty Chmielewskiej. Scenariusz mówi o odpowiedzi na wezwanie, inicjacji, pierwszych zmaganiach ze złem i nieszczęściem, życiu poświęconym ratowaniu Świata i ostatecznej próbie, ostatecznym poświęceniu w obliczu zagrożenia, jakim jest nieuchronna kolizja z kometą.
#Evergreen
Gry, o których wszyscy słyszeli. Gry, w które chce się zagrać jeszcze raz. Gry, które mają ponadczasowy design. Evergreeny — tak nazywamy takie larpy.
- La Famiglia — słoneczne, powojenne Włochy. Sycylijska rodzina mafijna, która dopiero zaczyna budować swoją potęgę. Opowieść Ignacego Kitlowskiego, w której rozmowy o winie i krwi płyną tak samo szerokim strumieniem.
- Doping - Ala Kuchta zaprasza do świata sportowców i ich rodzin. Rodziców i dzieci łączą nieco inne relacje, głębsze i trudniejsze, okraszone ambicją a często i kłamstwem w “dobrej wierze”. Larp o sporcie, karierze, zbrodni i karze.
- Ręka Umarlaka — goszczący nasz festiwal Przystanek Alaska rzadko widzi westernowe scenariusza, chociaż jest dla nich naturalną scenografią. Nie unikający klisz scenariusz, który napisali Mariusz Knapik oraz Agnieszka i Łukasz Kasznia poprowadzi Beata Subczak.
- Klątwa Rodziny Blackwood — hit Summer Week 2021, czyli kameralny horror autorstwa Maćka Bugalskiego powraca na życzenie stałych bywalców imprezy. Postacie to młodzi ludzie, którzy postanowili spędzić Halloween w starej, spalonej równo 100 lat wcześniej rodzinnej rezydencji w jednym z południowych stanów USA. Liczą na dreszczyk emocji. I go dostaną.
- Proszę odsunąć się od krawędzi — Ania Sołtys w swoim kameralnym larpie zabiera nas w miejsce groźne i magiczne, na tajemniczy dworzec, który za krawędzią peronu zamiast torów ma bezdenną otchłań. Kameralny larp, w którym najistotniejszy jest aspekt kreacji oraz osobista relacja gracza z postacią.
- Klub Winowajców — kolejna gra, która powstała w trakcie sesji kreatywnej, tym razem w czasie konferencji Portal 9 w Grecji. Kilkoro nastolatków z typowego amerykańskiego liceum zostaje w szkole po lekcjach, aby odbębnić szlaban. Gracze wcielają się w stereotypowe role uczniów np. sportowiec, cheerleader, kujon, geek lub… Ich wewnętrzne głosy. Grę poprowadzi Beata Subczak, która napisała scenariusz wraz z Georgem Vlyakovem oraz Ivą Martinić.
- Między Czarą a Jabłonią — kameralny larp, inspirowany legendami arturiańskimi i rozgrywający się na zamku Króla Artura Pendragona, napisała Gabriela Kruszona oraz Aleksandra Bedlicka. Podczas zwołanej przez legendarnego przywódcę narady wojennej pierwsze skrzypce grać będzie wiara i religia, magia, intrygi, romanse oraz zemsta. Klasyka gatunku!
- Pod mocnym aniołem — gdzie jest terapeutka i grupa wsparcia, gdy potrzebuje jej anioł zmęczony swoim podopiecznym? Debiut Jakuba Brzeźnickiego, który larp o barze dla aniołów stróżów (najwyraźniej i oni muszą odsapnąć po pracy) stworzył podczas sesji kreatywnej “kolory”. Wylosowana wtedy biała kredka stała się inspiracją do stworzenia wizji Nieba w krzywym zwierciadle.
- Zazdrość - freeform Piotra Milewskiego pochodzi z tęczowej antologii larpowej “Prism vol.1: Queer”. Gra o komunikacji, miłości, zaufaniu i naszych własnych strachach, które tak silnie działają na nas podczas pierwszych dni każdego nowego związku. Dlaczego nie dzwoni, chociaż obiecał_a?…
- Elfi proces — mała wieś w Kaedwen, Biały Jar, spokojne miejsce, pełne pracujących ludzi, starających się zarobić na utrzymanie. Wsią wstrząsa informacja o zabójstwie miejscowej kobiety, Bridget. Wczoraj wieczorem Bridget zniknęła… Scenariusz Ali Kuchty osadzony w wiedźmińskim uniwersum to dramat fantasy, który jednak wiele mówi o naszym współczesnym świecie.
- Pure Avocado Heart Soothing Mask — lekki jeepform o nieudanych randkach napisała Ania Sołtys. Czas gry taktowany jest za pomocą maseczek w płachcie, które towarzyszą wieczornemu spotkaniu trójki przyjaciół. Jedna z nielicznych komedii w naszym tegorocznym zestawieniu.
- Kwas - rok 2050. Temperatura na świecie podwyższyła się już na tyle, że struktury społeczeństwa zaczęły się załamywać. Na południu wiele instytucji państwowych zostało już zamkniętych, a w ciągu dnia na ulicach rzadko można spotkać żywą duszę. Autorką tego postapokaliptycznego larpu kameralnego jest Gabriela Kruszona.
#BestOfBlackBox3City
Nitka Best Of… to tradycja Summer Week. Co do zasady — nie prowadzimy ponownie gier na blackboxie. Ale są gry, które z różnych powodów wykupiły sobie miejsce w naszych sercach. Nasze letnie spotkanie jest więc okazją by poprowadzić je dla Was ponownie.
- Tajemnice Blackwater Mansion — Piotr Chmielewski, jego autor, w larpowej soczewce skupił wszystkie klasyczne wątki, motywy i klisze. Gratka dla wielbicieli prozy Agathy Christie i przy okazji najbardziej znany larp stworzony podczas pierwszej edycji Hardkon Larpers’ Retreat.
- Zaczarowani - ten pełen magii larp taneczny jest na liście życzeń tak wielu graczy i graczek, że nie mogliśmy do niego nie powrócić. Grę Marii i Jeppego Bergmann-Hamming poprowadzi dla Was Paweł Szabała.
- Rzeź - inspirowany serialem Black Mirror scenariusz Piotra Milewskiego miał swoją premierę jako gra z cyklu “Xmas Special”. Miało być lekko i skłaniać do przemyśleń. Wyszedł dramat obyczajowy z transhumanistycznym i cyberpunkowym twistem, w który cały czas ktoś jeszcze nie grał. Będzie więc okazja!
- Kuszenie / Zbawienie — to zdecydowanie jeden z najlepszych polskich jeepformów, który powstał w szczycie zainteresowania tym typem larpów. Poświęcony tematowi wyborów etycznych i ich wpływu na kształtowanie się osobowości scenariusz Kamila Bartczaka posiada nie tylko oryginalne mechaniki (jak jedzenei eklerów) ale też zadaje uniwersalne pytania.
- Trybunał - dwugodzinny larp fińskiego twórcy, Thomasa Harviainena. Dwójka żołnierzy, szeregowy Sroka i kapral Borsuk, zostali oskarżeni o kradzież chleba. To poważny zarzut. W kraju brakuje jedzenia i panuje głód. Jeśli sąd wojenny uzna ich za winnych, zostaną rozstrzelani. Jak zachowa się reszta oddziału… I dlaczego?
#Import
Z uwagi na to, że dostęp do polskich scenariuszy jest ograniczony, tworząc program często posiłkujemy się grami z zagranicy. Jak co roku, dla kilku z nich znaleźliśmy miejsce w harmonogramie festiwalu.
- Dance the Macabray — scenariusz zainspirowany rozdziałem o tym samym tytule w „Księdze cmentarnej” Neila Gaimana stworzyły Sofia Stenler i Frida Lindegren. Połowa graczy wcieli się w żywych ludzi; druga w tych, którzy odeszli, ale mają jeszcze jedną szansę spotkać się z swoimi krewnymi i przyjaciółmi. Najważniejsze: komunikacja między tymi światami odbywać się będzie tylko za pomocą tańca i ruchu, bez użycia słów. Grę poprowadzą Emilia stachurska oraz Artur Biesiadowski.
- Café Réné — grę, która przenosi nas nie tylko do okupowanej Francji, ale przede wszystkim uniwersum kultowego serialu Allo Allo napisali Evan Tømte oraz Marcus Irgens, a poprowadzi ją dla was Andrzej Pajdziński. O ile będziecie go słuchać uważnie, bo nie będzie powtarzał 😉
- Titanic. Ratujcie Nasze Dusze — ostateczny scenariusz o umieraniu w zimnej wodzie znaleźliśmy dla was w Niemczech. Napisał go Lutz Schmitt. Gra pozwala ubrzeć wszystkim postaciom i cierpieć do woli z zimna i rozpaczy.
- Z Własnej Woli Twej — scenariusz Stefana Deutscha freeform opisanyjako gra play for horror. Nawiązuje bezpośrednio do opowieści niesamowitych, które snuje się wspólnie, by zaskakiwać i przerażać współgrających_e. Transylwania, tarot i bal u przeklętego grafa. Co może pójść nie tak? Grę poprwadzi dla Was Klaudia Pęcikiewicz.
- Zaręczyny i Zdradzieckie Czyny (Nowa Zelandia) — epoka wiktoriańska, wątki rodem z powieści Jane Austin a do tego solidna dawka magicznych wątków to koktajl, który stanowczo zbyt długo mieszkał na naszych twardych dyskach. Czas wspólnie z Wami ożywić ten scenariusz! Przed nami trzecia próba! 🙂