Od kilkunastu lat dajemy Wam na Dzień Dziecka te sam prezent:
Program Festiwalu
Pierwszy zestaw gier, w które zagracie na BlackBox Summer Week 2021, opublikowaliśmy w lutym. Dziś dodajemy do tego zestawu kolejnych 11 larpów. Jeśli czytałeś/aś wcześniej nasz Program 1.0, zwróć uwagę przede wszystkim na tytuły gier poprzedzone słowem #NEW. Jeśli dopiero teraz zerkasz na poniższą rozpiskę, zachęcamy (oczywiście) do przeczytania całości.
My, orgowie, zaczynamy teraz rozwiązywać naszą ulubioną łamigłówkę: układanie tych 36 gier w kalendarzu. W ciągu najbliższych dni odezwiemy się do Autorów/Autorek i Prowadzących z propozycją harmonogramu. Mamy nadzieję, że opublikujemy go w ciągu kilkunastu najbliższych dni.
Tymczasem: zapraszamy do lektury!
#Nagrodzone
Od samego początku staramy się w prezentować na blackboxowej scenie gry docenione w polskich i zagranicznych konkursach. Na tegoroczną odsłonę Summer Week mamy dla Was w programie już dwie takie gry.
- NEW! Nightclub - scenariusz Marcina Słowikowskiego Larp o podrywaniu, flirtowaniu, zauroczeniu, zakochaniu i miłości po grób opiera się na fizycznej grze/grze ciałem i odgrywaniu relacji romantycznych. Ważnymi elementami są muzyka i taniec. Gra zwyciężyła w konkursie Larpowe Laury 2018.
- Pewnego razu w Ombreville — larp Patryka Stryjewskiego i Anny Gęślickiej otrzymał tytuł Best Larp w konkursie Ava Larp 2014. Osadzona w realiach drugiej wojny światowej gra ma w sobie trochę tu patriotyzmu, trochę obmierzłej kolaboracji. Trochę lojalności, trochę zdrady… I bardzo dużo człowieka.
- System - W konkursie larpowym Złote Maski 2012 autorzy, Malwina Otto i Marcin Słowikowski, otrzymali nominację do nagrody w kategorii “Najlepszy Scenariusz” oraz zostali nagrodzeni Złotą Maską w kategorii “Najlepszy Zespół Mistrzów Gry”. Dziwny, dziki, skłębiony cyberpunk to łagodny opis tej gry.
#Premiera
W BlackBoxie stawiamy raczej na sprawdzone scenariusze — ale to nie znaczy, że boimy się premier. Wręcz przeciwnie! Pierwsze odsłony larpów niosą ze sobą jedyny w swoim rodzaju dreszczyk emocji. Oto propozycje zgłoszone nam do tej pory.
- NEW! Opus Magnum — tytuł gry odpowiada jej roli w naszym programie: poza grą główną to największy larp tegorocznej edycji Summer Week. Jego autorka, Stella Szeszuła, zabierze was w podróż do carskiej Rosji, gdzie wcielicie się w role artystów: poetów, pisarek, malarzy, rzeźbiarek. Z imprezy u sławnego literata, jedno po drugim, będziecie udawać się znacznie, znacznie dalej…
- NEW! Wiec Smoków — jeśli należysz do fanów fantasy, prawdopodobnie kochasz smoki. O larpie Patrycji Poźlewicz wystarczy powiedzieć tyle: obowiązkową częścią gry są warsztaty z robienia smoczych skrzydeł. Już brzmi nieźle, prawda?
- NEW! Still Better Love Story Than Twilight — chyba po raz pierwszy ktoś napisał dla nas larp “na zamówienie”. Od lat marzyła nam się klasyczna gra inspirowana vampirycznymi erpegami. Na naszą prośbę, specjalnie na tegoroczny Summer Week napisali ją dla Was Agnieszka Rogowska oraz Šimon Kravár.
- NEW! Dom świateł i cieni — Ksenia Golińska zabierze Was w trakcie gry do lat 20tych XX wieku. Ta epoko kojarzy nam się zazwyczaj z kryminałami. W tym wypadku jest inaczej. Opowieść, choć na pierwszy rzut oka osadzona w dość brutalnej rzeczywistości postwojenne, posiada liczne elementy pozwalająca sklasyfikować ją jako realizm magiczny.
- NEW! Grota I i Grota II — czyli dwa larpy połączone ze sobą światem gry i mechaniką. Trudno powiedzieć, czy autorka, Patrycja Poźlewicz, napisała dwie gry czy też jedną o zupełnie innych aktach. Na pewno gracze jednego i drugiego larpu stworzą wspólną historię, która połączy prehistoryczne plemię i archeologów odwiedzających jego jaskinię tysiące lat później.
- NEW! Klątwa Rodziny Blackwood — nowa gra Maćka Bugalskiego to kameralny horror dla 6 osób osadzony na przełomie lat 60tych i 70tych. Wojna w Wietnami, Ku Klux Klan, rewolucja Dzieci Kwiatów i bohaterowie, którzy odwiedzają domostwo spalone przed stu laty. Co może pójść nie tak?
- All My Loving 2020 — chyba tylko larp Wszystko dla N. miał porównywalną liczbę odsłon co All My Loving. Najnowszy remix gry Dominika Dembińskiego wyjątkowy wydźwięk zawdzięcza dodaniu do diegezy wątków związanych z pandemią COVID-19 i powszechnymi lockdownami.
- Ciemność czasem wygrywa — gra Doroty Chmielewskiej i Patryka Kulpoka znalazła się w drugim tomie antologii larpowej PRISM. Tematem przewodnim zbioru jest “praca”, zaś sam larp inspirowany jest filmem Żelazny Most i opowiada o kryzysowym momencie w trakcie akcji ratunkowej w kopalni węgla na Śląsku
- Cirque Enigma — cyrkowe klimaty to larpowo wdzięczny temat. Z jakiś powodów, na takich grach, magia uruchamia się sama. Tym razem czar rzuca autorski duet z Poznania: Klaudia Pęcikiewicz i Stella Szeszuła. W opisie gry jest już umieszczona lista wakatów, warto się zapoznać!
- Obiad Rodzinny — smak jako motyw przewodni gry? Element konstrukcji opowieści? Czemu nie! O tym, że rodzinne obiady mają potencjał dramatyczny nie trzeba nikogo przekonywać. Dokument Projektowy gry i wakaty wyszykowane przez Szefową Kuchni, Stellę Szeszułę, są już dostępne w formie przyjaznego menu.
- Rękawiczki - druga prismowa premiera to larp Zofii Skowrońskiej. Gracze wcielą się w grupę historyków sztuki z Uniwersytetu Drezdeńskiego, którzy mają przeprowadzić operację Sonderauftrag Linz – objąć przewodnictwo nad komisją pozyskującą dzieła sztuki z podbitych terytoriów. W skrócie: narracyjna gra o powinności, degeneracji i wolnym wyborze.
- Słony Karmel — PRISM vol. 2 po raz trzeci. Słony karmel albo hedoniczna eskalacja to historia zwariowanej rywalizacji dwóch lodziarni. Dorota Chmielewska napisała ten komediowy freeform podczas plenerów larpopisarskich Hardkon Larpers’ Retreat 2020. Luźna atmosfera tego wydarzenia mocno doprawiła ten scenariusz. Smacznego!
#Evergreen
Gry, o których wszyscy słyszeli. Gry, w które chce się zagrać jeszcze raz. Gry, które mają ponadczasowy design. Evergreeny — tak nazywamy takie larpy.
- NEW! - Duży John — scenariusz Jakub Barańskiego dopina trylogię zapoczątkowaną przez grę System autorstwa Malwiny Otto i Marcina Słowikowskiego. Trzy różne wizje cyberpunkowego świata od trójki różnych autorów. Trzy różne pytania. Gratka dla fanów transhumanizmu i osób martwiących się o cyfrową przyszłość ludzkości.
- NEW! — Speakeasy — prohibicja, gangsterzy i nowojorskie drapacze chmur to fabularne tło kryminału noir autorstwa Beaty Subczak i Jakuba Jamrozika. Larp jest kameralną opowieścią o grupie bliskich osób pracujących w tytułowym pubie “Speakeasy”. Ich życie niebawem zmieni się diametralnie, na co zupełnie nie są gotowi.
- NEW! - Tylko drzewa szumiały — freeform Anny Sołtys to gratka dla fanów nordyckich gier o uczuciach, emocjach, bliskości i międzyludzkich relacjach. Dziejąca się współcześnie epizodyczna gra z gatunku “slice of life” opowiadająca o losach ósemki przyjaciół na przestrzeni kilku dekad.
- Agenci Systemu — gdy larp Ci nie wejdzie, zapewne dasz o tym znać autorom albo zrecenzujesz swoje doświadczenie w mediach społecznościowych. Jakub Barański postąpił inaczej — napisał swój własny larp w tym samym uniwersum. Tak więc podczas tegorocznego Summer Week będziecie mogli zagrać i w System, i w larpową odpowiedź jaką nań wystosowano.
- Co się wydarzyło w Stillwater — highschool drama w najlepszym wydaniu. Jeśli lubisz takie seriale jak Riverdale czy Life is strange — nie przeocz zapisów na ten larp. Zofia Skowrońska i Maciej Starzycki w duecie dowieźli kolejny, wyjątkowy larp.
- Fiolet - … A właściwie Fiolet 2.0. Gra Doroty Chmielewskiej miała swoją premierę podczas ubiegłorocznej edycji Summer Week. Autorka wzięła sobie mocno do serca feedback graczy i graczek i w tym roku przywozi odświeżoną wersję swojego larpu. Jesteśmy ciekawi nowej wersji tej bardzo oryginalnej gry.
- Mali Bogowie — gracze w roli nieletnich bóstw. Ludzkość i świat w wymiarze plastelinowym. Artystyczna i brutalna metafora? A może żart, lekka krotochwila? Na pewno larp, który przełamuje bariery — czyli kolejny niebanalny koncept Doroty Chmielewskiej zrodzony podczas HLR.
- Ostatni zjazd w Ciechocinku — czy larp można napisać między trzecią a ósmą rano na konwencie? Można. Czy taka gra będzie dobra? Ta jest. No i oprócz tego, to dzięki niej Stella i Bartek Adamiak ujawnili swój komediowy talent.
- Rękopis: Sierra Morena — Patryk Stryjewski to twórca wszechstronny, który — jak widać — potrafi sięgnąć wyobraźnią w rzadko odwiedzane rejony. Scenariusz to larpowa adaptacja powieści “Rękopis znaleziony w Saragossie” Jana Potockiego. Czasy wojen napoleońskich to rzadko odwiedzana podczas larpów epoka, warto skorzystać z okazji.
#BestOfBlackBox3City
Nitka Best Of… to tradycja Summer Week. Co do zasady — nie prowadzimy ponownie gier na blackboxie. Ale są gry, które z różnych powodów wykupiły sobie miejsce w naszych sercach. Nasze letnie spotkanie jest więc okazją by poprowadzić je dla Was ponownie.
- Czarne Serce Kamelotu (Nowa Zelandia) — legendy arturiańskie to larpowy samograj. Zestaw postaci znanych z historii, mitów i popkultury. Klasyczne dylematy, miłość, zdrada, romans i polityka. W zbrojach, z bezpieczną zbroją i porzeczkowym sokiem zamiast wina.
- Decyzja Persefony (Nowa Zelandia) — inspirowany cyklem powieści o Fundacji autorstwa Isaaca Asimova larp to larp kameralny skrojony doskonale. Jest w nim miejsce na negocjacje, dylematy i kryminalną zagadkę. Ma właściwy rytm i takt: konwentowy ideał.
- Szklany Sufit (USA) — jeden z najlepszych freeformów, jakie znaleźliśmy w przepastnej bazie konkursu larpowego Golden Cobra. Gra wyróżniona w edycji 2016 opowiada o covenie wiedźm i czarodziejów założonym w klasycznym korpo. Czy złe warunki kontraktu da się z niego usunąć poświęcając nocą drukarkę? Tonący brzytwy się chwyta. A czarownica na śmieciówce w dziale marketingu?
- Tajemnice Blackwater Mansion — Piotr Chmielewski, jego autor, w larpowej soczewce skupił wszystkie klasyczne wątki, motywy i klisze. Gratka dla wielbicieli prozy Agathy Christie i przy okazji najbardziej znany larp stworzony podczas Hardkon Larpers’ Retreat.
#Retro
Larpujemy w Polsce od końca lat 80tych XX wieku. Dokumentowanie i spisywanie scenariuszy w formacie Print&Play lub Print&Prepare upowszechnia się ledwie od kilku lat. Ekipa BB3C pracuje nad tym, by od czasu do czasu przypomnieć starsze gry. Czy są inne? Co je różni? Czy dobrze zniosły próbę czasu? Sprawdźmy!
- Cztery Pokoje — changellingowy finalista pierwszej edycji pierwszego polskiego konkursu larpowego: Złotej Bramy. Larp ze stajni legendarnego wrocławskiego Wielosferu. Mroczny, dziwny, niepokojący. Zrozumienie zasad gry — to część samej gry. Czy ktoś jeszcze pisze larpy w ten sposób?…
- FRAntic - pierwszy oficjalny larp twórców zrzeszonych w stowarzyszeniu Funreal. Swoją premierę miał podczas pierwszej edycji legendarnego konwentu Hardkon, w lipcu 2007 roku. Odnaleziony scenariusz wymagał odświeżenia i uzupełnienia — mamy nadzieję, że jego zaktualizowana wersja przypadnie Wam do gustu. Naszym zdaniem, to wciąż dobra, wielowymiarowa opowieść w starogreckim anturażu .
#Import
Z uwagi na to, że dostęp do polskich scenariuszy jest ograniczony, tworząc program często posiłkujemy się grami z zagranicy. Jak co roku, dla kilku z nich znaleźliśmy miejsce w harmonogramie festiwalu.
- Dinner for Amateur Mind Readers (USA) — zabawny freeform o telepatii, który w przepastnych bazach konkursu Golden Cobra znalazł Marcin Słowikowski — i jeśli wszystko dobrze się ułoży, gościnnie go dla nas poprowadzi.
- Fallen Stars (Norwegia) — jeśli termin “umieranie w zimnej wodzie” nic ci nie mówi — to jest gra w której doświadczysz na własnej skórze , co znaczy nordycka szkoła larpowania. Grę poprowadzi dla Was Zofia Skowrońska.
- Limbo (Norwegia) — od dawna szykujemy się do zaprezentowania blackboxowej publiczności gier zebranych w norweskiej antologii Larps from the Factory. Ten metafizyczny larp wyszukał, przetłumaczył na język polski i — jeśli gwiazdy będą w porządku — poprowadzi dla Was Marcin Słowikowski.
- Zaręczyny i Zdradzieckie Czyny (Nowa Zelandia) — epoka wiktoriańska, wątki rodem z powieści Jane Austin a do tego solidna dawka magicznych wątków to koktajl, który stanowczo zbyt długo mieszkał na naszych twardych dyskach. Czas wspólnie z Wami ożywić ten scenariusz! Grę poprowadzi dla Was Bartosz Adamiak.
#GraGłówna: Pod powierzchnią Kasalli
Uniwersum seriali i filmów opatrzonych logiem Star Trek fascynuje miliony fanów fantastyki już 55 lat. Przeczesując dziesiątki baz ze scenariuszami larpów nigdy nie natknęliśmy się na grę osadzoną w tym settingu. Podjęliśmy więc jedyną logiczną decyzję: napiszemy dla Was taki larp.
Spodziewajcie się:
- wielorasowej załogi statku Federacji w tarapatach;
- nieznanej Federacji planety zamieszkałej przez ludzką rasę o niskim poziomie technologii, ale wysokiej kulturze;
- gry podzielonej na trzy akty;
- zadań w terenie, polityki w małych grupach, moralnych dylematów, negocjacji, rytuałów, problemów z prawami fizyki, zagrożenia z kosmosu…
Krótko mówiąc, spodziewajcie się prawdziwego, startrekowego larpu.
Dokument projektowy gry możecie POBRAĆ TUTAJ (wersja full color) lub TUTAJ (wersja kontrastowa).
Live long and prosper!